NETwork and
SEcurity
ARCHitecture
Consulting
NETSEARCH Consulting Sales conditions
Artikel 1 >
De
leverancier is slechts verbonden tot uitvoering na haar uitdrukkelijke
en schriftelijke aanvaarding van een bestelling/opdracht en ontvangst
van het voorschot. In hoofde van de klant is de bestelbon onmiddellijk
bindend ook vóór schriftelijke aanvaarding ervan door de
leverancier.
Het aanwenden en/of bewaren door de klant van om het even welk product
van de leverancier of het toelaten dat de leverancier een
dienstverlening te haren behoeven aanwendt, geldt als voldoende bewijs
van de bestelling ervan door de klant, als de aanvaarding van deze
voorwaarden en als toestemming om de desbetreffende producten en/of
diensten te factureren.
Onderhavige voorwaarden gelden met uitsluiting van de algemene
voorwaarden van de klant, zelfs indien in de bestelbon anders is
vermeld en zijn van toepassing op alle aanbiedingen en overeenkomsten,
tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders werd overeengekomen.
Ingeval de klant wenst aan te kopen voor niet-professioneel gebruik
dient hij de leverancier hiervan voorafgaandelijk schriftelijk op de
hoogte te brengen, zoniet zal hij onherroepelijk beschouwd worden als
een professionele gebruiker, handelend in het kader van zijn
beroepswerkzaamheden.
Met “leverancier” in de zin van deze Algemene Voorwaarden
wordt bedoeld NETSEARCH Consulting of een met haar verbonden
onderneming die instaat voor de voorkoop en/of dienstverlening.
Artikel 2 > Prijzen
Offertes zijn steeds vrijblijvend, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld, en dan gelden ze voor ten hoogste twee weken.
Wanneer de levering of de prestatie niet plaatsvindt bij het sluiten
van de overeenkomst, kan de aangegeven prijs door de leverancier
gewijzigd worden bij verandering van één of meer
samenstellende kostprijselementen, zoals prijsverhoging door de
fabrikant of toeleverancier.
Indien de prijs met 20% of meer stijgt, kan de klant het contract
binnen de vijf (5) werkdagen na de bekendmaking van de nieuwe prijs,
zonder enig recht op schadevergoeding, opzeggen bij aangetekend
schrijven voor die apparatuur of software, die na het in voege treden
van de nieuwe prijs moet geleverd worden.
Hiervoor reeds betaalde sommen worden teruggestort.
Indien de klant niet reageert binnen bovenvermelde periode van vijf (5)
werkdagen, impliceert dit zijn akkoord met de levering aan de
aangepaste prijzen.
De prijzen zijn gesteld netto met uitsluiting van BTW, lasten en taksen.
Verpakkingskosten zijn in de prijs inbegrepen, beduidens andersluidende overeenkomst of gebruik.
Behoudens andersluidende overeenkomst zijn de verzendingskosten niet in
de prijs begrepen. Voor elke verzending worden verzendingskosten ten
bedrage van minimaal 10,00 EURO aangerekend.
Kosten voor spoedbestelling zijn altijd ten laste van de klant.
Dienstverleningstarieven gelden voor prestaties tijden de normale
werkuren. Voor dienstverlening buiten de normale werkuren worden
supplementen aangerekend.
Artikel 3 > Levering en betaling
Inrichting
en aanpassing van de plaats(en) waar de apparatuur wordt opgesteld zijn
ten laste van de klant, die aansprakelijk is voor alle schade aan
apparatuur en/of software, evenals voor bijkomende kosten opgelopen
door de leverancier als gevolg van niet tijdige, onjuiste of gebrekkige
inrichtig van de plaatsen. De facturatie gebeurt vanaf datum van
levering.
De leveringsdata zijn bij benadering aangegeven. De leverancier is niet
aansprakelijk voor enige schade die de klant zou oplopen wegens het
niet tijdig kunnen uitvoeren van de levering. Deelleveringen zijn
toegestaan.
Elke klacht omtrent de levering, de staat, de werking en de
conformiteit der apparatuur en/of software moet aan de leverancier
binnen de vijf (5) werkdagen na de levering per aangetekend schrijven
betekend worden, op straffe van verval.
Klachten met betrekking tot de hoeveelheid en/of zichtbare
beschadigingen of tekortkomingen moeten evenwel onmiddellijk bij
levering gesignaleerd worden op het leveringsdocument van de
transporteur.
Het gebrek aan schriftelijk protest van een factuur binnen de 8
werkdagen vanaf de verzending ervan, houdt de onherroepelijke
aanvaarding van de factuur en de erin vermelde producten en diensten in.
Alle betalingen dienen contant te gebeuren zonder enige aftrek of
schuldvergelijking, uiterlijk op het ogenblik van de levering. Indien
de kredietwaardigheid van de klant daartoe naar oordeel van de
leverancier aanleiding geeft, mag de leverancier, ook na het sluiten
van de overeenkomst, van de kant verlangen dat deze de door de
leverancier gevraagde zekerheid stelt voor de betaling van de komende
leveringen en mag de leverancier de levering(en) opschorten tot na de
gevraagde zekerheid.
Er is van rechtswege, vanaf factuurdatum, rente verschuldigd aan een
percentage van minimum 10% per maand. Bij nalatigheid in de betaling
kan de leverancier, na ingebrekestelling, lopende overeenkomsten
annuleren of opschorten tot de volledige betaling heeft plaatsgevonden,
onverminderd het recht van de leverancier op schadevergoeding. De
schadevergoeding wordt forfaitair bepaald op 10% van het openstaand
saldo.
Alle bijkomende prestaties op aanvraag van de klant door de leverancier
verricht, worden onmiddellijk aan de klant gefactureerd aan de dan
geldende regietarieven. Vóór de beëindiging van deze
prestaties, en zodra de tegenwaarde ervan 500,00 EURO heeft bereikt,
kan de leverancier bij wijze van voorschot factureren.
Artikel 4 > Productgarantie
De
klant kan zich slechts beroepen op de garantieverbintenissen die door
de fabrikant, importeur of hoofdverdeler rechtstreeks t.a.v. de
eindgebruikers worden aan gegaan, en dit gedurende de door de
hogergenoemden bepaalde duurtijd.
Met betrekking tot producten waarvoor de leverancier opteert geen
erkenning van de fabrikant te bekomen voor het uitvoeren van de
naleveringsservices, zoals garantieprestaties, onderhoud, interventies,
support, consultancy, levering van onderdelen en wisselstukken, kan de
leverancier de klant hiervoor doorverwijzen naar een onderneming die
wel instaat voor deze services. De leverancier verleent hierbij zonodig
wel bijstand bij het beroep doen op de standaardgarantie van de
fabrikant.
De klant brengt de producten op zijn kosten naar de onderhoudsdienst
van de leverancier, tenzij er voor de betrokken producten standaard
door de fabrikant een on-line garantie bestaat.
Op hardware De garantie betreft materiaal- en constructiefouten, en is
beperkt tot herstelling of vervanging van defecte onderdelen naar keuze
van de leverancier.
De door de leverancier geleverde onderdelen en wisselstukken zullen
nieuw zijn of gelijkwaardig. De vervangen onderdelenworden eigendom van
de leverancier.
Op software
Wanneer software wordt ontwikkeld door de leverancier tegen vaste prijs
zal de leverancier gedurende de oppuntstellingsperiode (3 maand vanaf
datum van installatie van de software) gratis
“debuggingservices” verlenen.
Reistijden en -kosten blijven evenwel betalend.
Wanneer de software in regie werd ontwikkeld, zullen alle latere
services (ook de debuggingservices) tijdens de oppuntstellingsperiode
aangerekend worden aan het dan geldende regietarief.
Op software niet door de leverancier ontwikkeld, is de garantie
verleend door de softwareontwikkelaar of toeleveranciertoepasselijk.
Faciliteiten ter beschikking van de leverancier
De klant zal alle voor de uitvoering van de prestaties nodige
faciliteiten (zoals o.m. vrije toegang tot de producten en de daarmee
verbonden producten, documentatie voor het stellen van de diagnose,
elektrische stroom, telefoon, aanwezigheid van een personeelslid van de
klant dat de producten persoonlijk gebruikt en op de hoogte is van de
noden van zijn bedrijf en dat alle van de klant vereiste bijstand
verleent, …) in goede kwaliteit aan de leverancier bezorgen of
ter beschikking stellen.
Indien aan deze voorwaarden niet voldaan, zal dit nutteloos bezoek,
tengevolge daarvan aanleiding geven tot een afzonderlijke facturatie
tegen de geldende tarieven.
Beperkingen
Worden in geen geval gedekt, de tussenkomsten tengevolge van enige oorzaak vreemd aan het geleverde, zoals o.m.:
- Verkeerd of abnormaal gebruik of bediening; nalatigheid van de
klant of zijn aangestelden; brand; defecten aan de elektrische
installatie en bedrading, vallen of inbrengen van vreemde voorwerpen;
ongevallen; vandalisme; gebruik in stofferige atmosfeer, statische
elektriciteit; onaangepaste omgeving; niet nakomen door de klant van
lokaalspecificaties;
- Onrechtmatige oproepen;
- Elke herstelling of onderhoud, iedere aanpassing of wijziging
door personen, daartoe niet door de leverancier vooraf schriftelijk
gemachtigd. Bovendien draagt de klant alle risico’s voor elke
schade die daaruit voortvloeit.
- Overmachtsituatie omschreven in artikel 7;
- Onregelmatige werking van apparatuur, waarmee de geleverde producten verbonden werden;
- Schade of defect veroorzaakt door software, interfaces, of het
gebruik van media en/of gebruiksbenodigdheden, die niet door de
leverancier werden geleverd;
- Beschadiging van verf, krassen op het apparaat of onderdelen ervan;
- Beperkingen gesteld door de fabrikant of toeleverancier;
- Elke terugzending aan ons adres zonder onze schriftelijke en voorafgaande toestemming.
Wordt evenmin gedekt: vervanging of herstelling van onderdelen, waarvan
de normale levensduur kleiner is dan de garantieperiode omwille van hun
snelle slijtage (zoals bv. lampen, beeldbuizen, …); de
vervanging en /of reiniging van media en/of gebruiksbenodigdheden zoals
doch niet beperkt tot diskettes, printlinten, printkoppen; het wijzigen
van de karakteristieken, het toevoegen of verwijderen van onderdelen.
In al deze gevallen worden naast de eraan gespendeerde tijd en kosten,
ook de wisselstukken gefactureerd tegen de bij de leverancier op dat
ogenblik geldende tarieven en prijzen.
De klant verklaart door de leverancier volledig op de hoogte te zijn
gebracht inzake karakteristieken, bediening, gebruiksmogelijkheden en
-beperkingen van de apparatuur en/of software, alsook inzake de
problemen van aanpassing, installatie/integratie en uitbreiding die
zich kunnen stellen.
De klant alleen is verantwoordelijk voor de geschiktheid der apparatuur
en/of software om de door hem beoogde resultaten te bekomen. Ingeval
van verkeerde productkeuze of gebrekkige productspecificatie in de
bestelbon door de klant, kan de leverancier onder geen voorwaarde
verplicht worden tot terugname of ruiling van het niet geschikte
product.
Leverancier wijst er de klant op dat, bij het gebruik van
dial-upverbindingen, het automatisch openen of open blijven van de
connectie onder invloed van externe elementen en/of aangesloten
apparatuur mogelijk is.
In geen geval kan leverancier verantwoordelijk gesteld worden voor de daaruit voortvloeiende communicatiekosten.
Bij installaties of prestaties door leverancier i.v.m. internet, kan
leverancier in geen geval verantwoordelijk gesteld worden voor de
gevolgen van het gebruik van internet, noch voor
“cracking”, “hacking”, “phreaking”,
misbruik van informatie, beschadiging of verlies van gegevens, de
inhoud van de website(s) van de klant en de conformiteit ervan met
bestaande wetgeving en reglementering, kwaliteit van de
telefoonverbinding of de gehuurde lijn, e.d.
De bepalingen hierboven geven de uitsluitende garantieverbintenissen van de leverancier weer.
Artikel 5 > Dienstverleningsgarantie
De
leverancier zal zich steeds inspannen om aan vragen naar
dienstverlening welwillend tegemoet te komen. De beschikbaarheid van
diensten wordt gegarandeerd voor zover dit in een door beide partijen
ondertekende overeenkomst uitdrukkelijk werd opgenomen, en dit voor de
duurtijd van die overeenkomst en met betrekking tot de erin expliciet
aangeduide producten. Hetzelfde geldt met betrekking tot
onderdelenbeschikbaarheid, met dien verstande dat wanneer de klant
weigert de wisselstukken te kopen, opgenomen op een lijst van voor het
verder onderhoud van het product noodzakelijke wisselstukken waarvan de
(vlugge) toelevering niet meer kan worden verleend, de leverancier door
die weigering ontheven is van elke verdere dienstverleningverbintenis
met betrekking tot dat product.
Beschikbaarheid van dienstverlening buiten de werkuren is slechts
gewaarborgd in zoverre dit in een tussen beide partijen afgesloten
overeenkomst werd opgenomen.
Artikel 6 > Eigendomsvoorbehoud
De
geleverde apparatuur en onderdelen daarvan blijven eigendom van de
leverancier zolang de klant de hoofdsom alsook eventuele interesten
en/of forfaitaire vergoedingen niet volledig heeft betaald. De
leverancier kan beroep doen op het eigendomsvoorbehoud zonder
voorafgaande betekening of ingebrekestelling.
De klant zal de eventuele kosten dienaangaande dragen. De klant
verleent hierbij aan de leverancier het recht om op elk ogenblik de
geleverde producten op te halen waar deze zich ook mogen bevinden. De
klant verbindt er zich hierbij toe debetrokken producten onmiddellijk
mee te geven aan de leverancier en de leverancier toegang te
verschaffen tot de betrokken lokalen voor zover dit nodig is. Zonder
medewerking van de leverancier is de klant niet bevoegd de apparatuur
of onderdelen daarvan die nog niet volledig zijn betaald aan derden in
eigendom over te dragen, of aan derden enig zekerheidsrecht in de
ruimste zin van het woord te verschaffen, op straffe van onmiddellijke
opeisbaarheid der verkoopprijs en onverminderd leveranciers rechten uit
voornoemd eigendomsvoorbehoud.
Artikel 7 > Risico’s, overmacht
De risico’s verbonden aan de apparatuur gaan over op de klant op het ogenblik van de levering.
De klant verzekert de risico’s op zijn kosten.
De leverancier is niet aansprakelijk voor de gevolgen van overmacht,
toeval, onderbreking of vertraging van de leveringen der
fabrikant/toeleverancier.
Artikel 8 > Intellectuele eigendomsrechten
Door
de leverancier worden geen intellectuele eigendomsrechten overgedragen.
Het feit dat de sourcecode van de software zich (al dan niet tijdelijk)
in de lokalen van de klant bevindt, doet geen hieraan geen afbreuk.
De leverancier behoudt er alle mogelijke rechten op. De klant krijgt
een gebruiksrecht op de software, dat niet overdraagbaar en
niet-exclusief is, en dit onder de voorwaarden van de
softwareontwikkelaar.
De klant en diens aangestelden hebben het recht niet om aanpassingen of
wijzigingen aan te brengen aan de software en evenmin om de software
bij derden te verspreiden of door derden te laten gebruiken, ook niet
indien de sourcecode zich in de lokalen van de klant bevindt.
De klant heeft slechts het recht om kopieën te maken, in de mate
dat dit uitdrukkelijk werd toegestaan in een licentie-overeenkomst.
De klant garandeert dat de software en de daarbij geleverde informatie
beschouwd worden als bedrijfsgeheim van de leverancier of de
softwareontwikkelaar.
Indien de klant zijn verplichtingen uit dit artikel niet nakomt, zal
hij gehouden zijn tot vergoeding van alle schade per vastgestelde
inbreuk teweeggebracht, forfaitair op een minimaal bedrag van 25.000,00
EURO.
De leverancier kan door alle middelen van recht de reële schade bewijzen, indien deze meer bedraagt.
Daarboven heeft de leverancier het recht om de overeenkomst zonder
ingebrekestelling te verbreken en het systeem, met inbegrip van alle
toebehoren, onmiddellijk terug te vorderen.
Artikel 9 > Contractbreuk
Indien
de klant zijn bestelling geheel of gedeeltelijk annuleert of in gebreke
blijft een geheel of een gedeelte van de goederen of diensten in
ontvangst te nemen, heeft de leverancier het recht de ontbinding van
het contract te eisen of de nakoming ervan.
De schade door de leverancier geleden, is forfaitair bepaald en beloopt
minimaal 50% der waarde van de bestelling of het niet nagekomen ervan,
met dien verstande dat de leverancier door alle middelen van recht de
reële schade kan bewijzen, indien deze meer bedraagt.
De leverancier kan de overeenkomst zonder ingebrekestelling verbreken
in het geval de klant een uitstel (surséance) van betaling zou
aangevraagd hebben, of al in staat van faillissement of kennelijk
onvermogen zou zijn.
Artikel 10 > Aansprakelijkheid
De aansprakelijkheid die de leverancier kan oplopen, vloeit voort uit een inspanningsverbintenis en is bepaald als volgt:
- De leverancier zal gehouden zijn om de door haar (personeel)
veroorzaakte en door de klant degelijk bewezen schade te herstellen
echter tot maximum het bedrag door de klant verschuldigd voor de
betrokken levering of dienstverlening.
Wordt uitgesloten:
- De vergoeding door de leverancier voor alle andere directe schade
en voor de indirecte schade; financiële en commerciële
verliezen; winstderving, verhoging van algemene kosten; storing van
planning; verlies van de verwachte winst; kapitaal; cliënteel; e.d.
- De vergoeding van alle directe en indirecte schade veroorzaakt door het gebruik van het geleverde product zelf.
- De vergoeding van schade die geheel of gedeeltelijk veroorzaakt
is door apparatuur of software geleverd of aangemaakt door derden, of
door enig ander element aanwezig in het bedrijf van de klant, of in het
bedrijf van de klant gebracht na de totstandkoming van de overeenkomst.
- Geven in geen geval aanleiding tot schadevergoeding, alle vorderingen door een derde tegen de klant gericht.
Artikel 11> Reconstructie van gegevens en programma’s
11.1
Uitsluitend de klant is verantwoordelijk voor het instellen van
procedures die hem toelaten op elk ogenblik verloren of gewijzigde
bestanden, gegevens of programma’s te reconstrueren, ongeacht de
oorzaak van het verlies of de wijziging.
De klant dient op zijn minst op elk ogenblik over de nodige back-up
kopieën van zijn computerprogramma’s, bestanden en gegevens
te beschikken. 11.2 Inzake virussen is de verantwoordelijkheid van
leverancier beperkt tot het installeren van een antivirusprogramma
indien de klant dit uitdrukkelijk bij leverancier bestelt. Leverancier
kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor virussen in systeem van de
klant en de gevolgen daarvan.
Artikel 12 > Algemeenheden
Het
nalaten door de leverancier van het uitoefenen van enig van zijn
rechten vormt geen verzekering of verval van dit recht, en zal geen
afbreuk doen aan enig ander recht van de leverancier uit hoofde van de
vereenkomst.
De overeenkomst bindt de partijen hoofdelijk, alsook hun opvolgers en rechtverkrijgenden.
De zaakvoerders van personenvennootschappen zijn hoofdzakelijk en
solidair gehouden tot de door hun vennootschap aan de leverancier
verschuldigde betalingen. Zij verklaren te kopen enkel met het oog op
een professioneel gebruik van de afgenomen producten en diensten.
Zonder voorafgaande wederzijdse toestemming is het partijen niet
toegelaten de uit de overeenkomst voortvloeiende rechten en
verplichtingen aan derden over te dragen.
Dit verbod sluit evenwel het recht van schuldvorderingoverdracht niet uit.
De klant verbindt zich ertoe op straffe van verval klachten met
betrekking tot de werking van de apparatuur en/of software,
voorafgaandelijk aan elke gerechtelijke vordering, voor te leggen aan
de leverancier.
De leverancier beschikt over één (1) maand om de gegrondheid van de klachten na te gaan.
Geen enkele vordering kan worden ingesteld met betrekking tot de
geleverde prestaties meer dan één (1) jaar na het voorval
dat aanleiding gaf tot die vordering.
Artikel 13 > Toepasselijk recht - Bevoegde rechter
De
overeenkomst is onderworpen aan het Belgische recht met uitsluiting van
het Verdrag van Wenen inzake internationale koopovereenkomsten
betreffende roerende zaken.
Elke betwisting in verband met deze overeenkomst valt onder de
uitsluitende bevoegdheid van de Rechtbanken van het arrondissement waar
de maatschappelijke zetel van de leverancier gevestigd is, en dit zowel
voor nationale als voor internationale transacties.